Ondertussen, in de teamvergadering

Collega Elly vraagt me elk jaar om voor de eerste teamvergadering een taart te maken. De mededeling dat ik voorlopig geen marsepeinen taarten maak, was voor haar wel een teleurstelling. Maar omdat ik nog wel andere dingen bak, mocht ik toch het lekkers verzorgen en kreeg ik de vrije hand.

Hoewel het een drukke week was (klas klaarmaken, studiedag en startvergadering) vond ik het toch leuk om wat nieuws uit te proberen. Ik maakte dus klein gebak, zodat iedereen meerdere dingen kon proeven, of het juist bij een klein hapje kon laten.

aae44-img_0757

Bovenstaande schattige hapjes heten frambozenschuitjes en komen uit de Bakbijbel van Rutger van den Broek. Behalve schattig, zijn ze een heerlijke combinatie van sloffendeeg, spijs, romige banketbakkersroom en een fris framboosje.

Deze brownie, in iets kleinere stukjes dan gebruikelijk, viel ook erg in de smaak bij mijn collega’s. Het is een cheesecakebrownie, die smaakt als een combinatie van brownie en cheesecake. Hij is heerlijk smeuïg.

Ik maakte er ook nog Madeleines bij, maar die heb ik niet op de foto gezet, omdat ik ze al eerder heb gemaakt.

Nou vroeg een collega zich af wat het gele spul in de frambozenschuitjes was. Zelfgemaakte banketbakkersroom smaakt dus duidelijk anders dan die uit een zakje of pakje en is helemaal niet ingewikkeld om te maken. Er zijn meerdere recepten in omloop, die ik de komende maanden zeker ga testen, maar voor de frambozenschuitjes gebruikte ik dit recept:

Je hebt nodig:

  • 500 ml melk, liefst volle
  • 1 vanillestokje
  • 100 g suiker
  • 2 eidooiers
  • 40 g maizena

 

 

 

 

Snij het vanillestokje in de lengte open, schraap de zwarte korreltjes (het merg) eruit met je mesje en doe het merg en het stokje in een steelpan met 450 ml van de melk. Breng aan de kook.

Klop in een kom de eidooiers, de rest van de melk en de suiker goed door elkaar. Voeg hier ook de maizena aan toe en maak er een glad papje van.

Let op de melk, want als die kookt moet je hem van het vuur zetten en het vanillestokje eruit vissen. Die heb je niet meer nodig. Giet nu de helft van de hete melk bij het eiermengsel, terwijl je goed roert met een garde. Giet dit mengsel nu weer bij de  melk in de pan en breng terug aan de kook terwijl je goed blijft roeren. Dat roeren is essentieel, omdat anders de eieren stollen, of je de boel laat aanbranden. Zet het vuur ook niet te hoog, want als je room aanbrandt kun je de boel weggooien.

Laat het mengsel nu doorkoken terwijl je roert, tot het de gewenste dikte heeft. Het moet zo dik zijn als pudding. Bij mij gaat dat laatste altijd heel snel, dus let op.

Doe je banketbakkersroom in een schaal en dek af met huishoudfolie op de room. Zo krijg je geen vel.

Laat afkoelen, eerst op het aanrecht en daarna in de koelkast. Als je de room gaat gebruiken, moet je hem eerst even kort opkloppen met een mixer.

Ik heb de room in de frambozenschuitjes gebruikt, maar je kunt hem voor van alles gebruiken. In een taart, in eclairs of soezen, puddingbroodjes, noem maar op.

Ik ben benieuwd of jij ook een keer zelf banketbakkersroom gaat maken! En mocht je willen weten hoe je de schuitjes of brownie maakt, laat het me dan vooral weten!

Plaats een reactie