Post!

Sommige tijdschriften zijn zo mooi en luxe dat ze bijna op een boek lijken! Als ik zo’n tijdschrift heb gelezen, waar ik vaak heel erg van geniet, vind ik het eigenlijk zonde om het weg te gooien. Soms geef ik tijdschriften een tweede leven door ze door te geven aan iemand anders, in de trein te laten liggen of op school neer te leggen op de tafel in de lerarenkamer. Dit keer heb ik er iets anders meegedaan. Het viel me namelijk op dat in de Linda en andere glossy’s vaak paginagrote advertenties staan. Die pagina’s combineren prachtige foto’s, soms net kunst,  met heel weinig of geen tekst.

img_0795

Zo’n collage uitgescheurde bladzijden is al een plaatje op zich, maar mijn bedoeling was om er enveloppen van te maken. Post krijgen is namelijk geweldig, maar nog leuker is het als het kaartje en de envelop afwijken van het normale. Een kaart of brief is dan een soort cadeautje! Van mooi papier, oude advertentiepagina’s, knutselpapier, kranten, eigenlijk van alle soorten papier kun je een envelop maken.

Zoek op internet een mal voor enveloppen, bv deze site kun je gratis een pdf downloaden van een enveloptemplate. Print de mal uit en trek hem over op stevig karton, zodat je de mal meerdere malen kunt gebruiken.

img_0796

Trek de mal om op je mooie papiertje, knip hem uit en vouw de envelop in elkaar. Je kunt de kanten gewoon lijmen, maar je kan ook werken met dubbelzijdig tape (ik gebruik een oud rollertje met fotolijm) of washitape om het nog leuker te maken. Door sommige afbeeldingen is het lastig een adres erop te schrijven. Ik gebruikte wat oude etiketten als adressticker, maar je kunt ook met wit schrijven of een stukje papier als etiket gebruiken.

Zo zijn de enveloppen geworden!

img_0852

Voor de inhoud kun je natuurlijk bij allerlei winkels terecht. Of je maakt zelf een leuke kaart! Zelf maken is leuk, je kunt je creatieve skills een beetje oppoetsen en mensen vinden een zelfgemaakte kaart vaak nog leuker dan een uit de winkel. Een klein cadeautje met de post dus!

Afgelopen tijd maakte ik ook weer een aantal kaartjes.

Ze zijn nog niet allemaal verstuurd, dus wie weet, valt er wel een envelop met kaart in jouw bus binnenkort 😉 .

Geef een reactie

