Kerststol zonder vieze stukjes

Al zolang ik me kan herinneren eten we bij het kerstontbijt Kerststol. Ik ben gek op brood met lekkers erin, maar ik hou helemaal niet van stukjes sukade en sinaasappelschilletjes. Bleh! Vroeger viste ik die ‘vieze’ stukjes eruit, maar tegenwoordig bak ik mijn eigen stol. Zo bepaal ik de vulling en smaakt het me zo mogelijk nog beter!

In mijn favoriete broodbakboek ‘Brood uit eigen oven’ staat een superrecept voor stol. Ik wilde dit keer echter vier kleine stolletjes maken, omdat ik er dan een paar kan invriezen. Zo’n grote duurt te lang voor hij op is en uitgedroogde stol is echt jammer, toch? Wil je ook stol maken? Volg dan dit recept of maak er je eigen versie van. Of misschien, als je heel lief bent, ligt er nog wel eentje in mijn vriezer!

Je hebt nodig voor 4 kleine stolletjes:

  • 375 g bloem
  • 10 g droge gist
  • 50 g suiker
  • 160 g lauwe melk
  • 1 losgeklopt ei
  • halve tl koekkruiden
  • 7 g zout
  • 75 g zachte roomboter

Voor de vulling gebruikte ik:

  • 50 g krenten
  • 120 g rozijnen
  • 120 g gele rozijnen
  • 75 g grofgehakte amandelen

Verder nog:

  • 200 g amandelspijs
  • beetje losgeklopt ei
  • rasp van een halve citroen

Begin met de avond van tevoren. Week de rozijnen en krenten een kwartiertje en laat ze daarna de hele nacht laten uitlekken in een zeef. Dep ze goed droog voor je met het brood start en meng de amandelen erdoor.

img_1013

Doe alle ingrediënten voor het deeg in een standmixer, behalve de boter. Ik ben in het gelukkige bezit van een Kitchenaid en laat die het kneedwerk doen met zijn kneedhaak. Met de hand kan natuurlijk ook prima, alleen ben je dan wat langer bezig. Voeg de boter klontje voor klontje toe na ongeveer 8 minuten kneden en kneed door tot het een lekker soepel deeg is (ongeveer 15 minuten totaal). Laat het deeg 15 minuutjes rusten en kneed de vulling erdoor. Niemand kan dat zo goed uitleggen als Levine, dus hier het linkje naar haar filmpje.

Laat het deeg nu 60 minuten afgedekt rijzen. Dit is heel ander deeg dan gewoon brooddeeg, dus het zal niet zo mooi rijzen en voelt ook anders. Meng ondertussen de amandelspijs met citroenrasp en een beetje ei tot het lekker kneedbaar is. Vorm hier 4 kleine rollen van.

Druk de lucht uit het deeg en verdeel het in 4 stukken. Bol de stukken het losjes op en laat 20 minuten afgedekt rusten.

Rol het deeg nu uit tot een ovale lap die aan de boven en onderkant wat dikker blijft. Leg het spijsrolletje in de deeglap en vouw de onderkant over de bovenkant, zodat hij iets verder komt.

img_1016

img_1018

Druk de naden goed dicht en draai het broodje om. Het ziet er nu zo uit.

img_1017

 

Leg de stolletjes op een bakplaat met bakpapier en laat ze afgedekt ongeveer 45 minuten rijzen. Verwarm de oven intussen voor op 180 °C, de heteluchtoven op ongeveer 160 °C.

Bak de stollen 15 minuten en verlaag de temperatuur dan met 20 °C. Laat ze nog ongeveer 15 minuten bakken tot ze gaar zijn en leg ze daarna meteen op een rooster om af te koelen. Na 10 minuten bestrijk je de stollen met gesmolten boter en bestrooi je ze met poedersuiker.

img_1020

Laat de stollen volledig afkoelen.

img_1024

Ik eet mijn kerststol graag met een dikke laag roomboter, mmmm. Ik ben benieuwd of je het aandurft om zelf kerststol te maken, zonder vieze stukjes 😉 Mij is het in ieder geval goed bevallen!

Een gedachte over “Kerststol zonder vieze stukjes

  1. Haha. Ik lustte vroeger ook niet deze stukjes maar je leert het waarderen door er mee te experimenteren. Ik heb pas een (glutenvrij) sukadebrood gemaakt wat heel lekker is. Er zit niet teveel sukade in, gecombineerd met zonnebloempitten, kan ook met noten zoals in jouw kerststol. De sukade moet niet verbranden aan de buitenkant, dat is niet lekker. Succes met bakken en bloggen!

    Like

Geef een reactie

