Ho ho ho, kerstcadeau!

Wat kan ik toch blij worden van het verzinnen en maken van (eetbare) cadeautjes. Kleine koekjes, al dan niet gedecoreerd, in een leuke pot of een origineel blik, kaartje eraan, ik vind het heerlijk om te doen. En kerst is natuurlijk bij uitstek de gelegenheid om weer eens wat uit te proberen.

Ik maakte dit jaar voor alle kinderen in mijn klas een Amerikaanse klassieker; een Gingerbreadman. Per stuk verpakt in een foliezakje zag dat er heel leuk uit met het klassenkerstdiner. Deze mannetjes maakte ik vorig jaar ook voor mijn collega’s, dus het was bekend terrein.

img_1014

Voor mijn collega’s had ik dit jaar iets anders in gedachten. Op Pinterest zag ik de leukste sneeuwmannetjes in hun eigen chocoladebrok. Er stond verder niet bij hoe je deze eenpersoonschocoladereepjes moest maken, maar het leek me niet heel ingewikkeld. Flink wat chocolade smelten en tempereren, uitstrijken en dan heel snel zoveel mogelijk sneeuwmannen erop fabriceren. De mannen zijn gemaakt van witte candymelts, te koop bij taartenbakwinkels of op internet. Verder zoute stokjes als armen, witte discodip als sneeuw en een kwastje met wat voedingskleurstof. Het moeilijkste was nog de chocolade in stukken breken en dan de sneeuwmannen heel houden. Met een scherp mes en beleid is het gelukt!

img_0986

Eerste Kerstdag mochten we bij mijn broer en zijn gezin komen eten. Naast de tiramisu wilde ik natuurlijk nog een leuk cadeautje meenemen en we liepen bij de Action tegen dit geweldige koekblik aan.

img_1025

Drie verschillende blikken aan elkaar. Ik heb de blikken gevuld met zelfgebakken lekkers en daarna leuk ingepakt. In de middelste trommel zaten schuimkransjes, van Franse meringue. Man, wat moet dat spul lang in de oven! Twee uur en met mijn kleine oventje moest het verdeeld over drie bakplaten. Maar ze zagen er wel super uit.

img_1015

 

De andere verdiepingen vulde ik met zelfgebakken kerstkransjes. Gelukkig waren er iets meer kransjes dan plek, dus die heb ik zelf ook nog mogen proeven!

img_1028

Mmmm, roomboter kerstkransjes. Zelfgebakken toch het allerlekkerste!

Geef een reactie

