Appeltaart met frangipane

Bij Albert Heijn liep ik tegen een rechthoekige bakvorm met een losse bodem aan. Altijd gevaarlijk, een bakvorm die ik nog niet bezit, en hij was nog goedkoop ook. Vervolgens lag hij nog zeker drie maanden in de kast, omdat ik nog niet wist wat ik erin moest bakken. Ook dat gebeurt me vaker!

Gelukkig kwam Daam ‘to the rescue’. Hij had een etentje met collega’s en hij had beloofd dat hij het toetje zou verzorgen. Nou is dat bij ons een soort codetaal  voor dat hij het meeneemt en ik het maak. Ik zag en rook meteen mijn kans om de rechthoekige vorm te gebruiken en Daam wilde graag iets met frangipane erin. Ik maakte dus een appeltaart met een heerlijk laagje frangipane, die hij vervolgens serveerde met een bolletje vanille-ijs. Een win-win situatie; ik mag bakken, hij heeft een lekker toetje!

Voor deze taart heb je nodig:

  • 175 g bloem
  • 75 g witte basterdsuiker
  • 40 g amandelmeel (zelf malen of kopen bij bv Albert Heijn)
  • 100 g zachte boter
  • 1 ei
  • snuf zout
  • en let op, hieronder komen nog meer ingrediënten!!!

img_0930

Bovenstaande is voor het deeg. Je kneedt alles snel samen tot een bol, met de hand of een machine. Daarna leg je de bal ingepakt in plastic folie ongeveer een uur te rusten in de koelkast.

img_0931

De frangipane is eigenlijk een laagje tussen de bodem en de appel dat smaakt naar amandelspijs maar wel meegebakken wordt.

Voor de vulling heb je nodig:

  • 100 g amandelmeel
  • 80 g zachte boter
  • 100 g suiker
  • 30 g bloem
  • 2 eieren
  • snuf zout
  • rasp van een halve citroen
  • 4 appels, beetje stevig zoals een Elstar
  • snuf kaneel

Vet de lage vorm, ze noemen dit een quiche vorm, rond of vierkant, in met boter. Schil de appels en snij er dunne plakjes van. Mix het amandelmeel, boter, suiker, bloem, eieren, zout en citroenrasp tot een egale massa.

img_0937

Kneed nu het deeg even kort door en rol het uit tot een dikte van 3 a 4 mm. Dit gaat heel goed tussen twee latjes, zie dit berichtje. Bekleed de bakvorm met het deeg en snij de randen netjes bij.

img_0938

Verdeel de frangipane over de deegbodem en bekleed nu met appelplakjes. Je kan er een heel kunstwerk van maken, of gewoon rechttoe rechtaan.

img_0939

Meng een eetlepel suiker met wat kaneel en bestrooi daarmee de appeltaart.

Verwarm de oven op 180 ° C, ik deed het op 165 ° C in de heteluchtoven. Bak de taart ongeveer 45 minuten. Voor een mooie glans kan je de taart nog bestrijken met verwarmde abrikozenjam als hij uit de oven komt.

img_0941

Omdat ik nog wat deeg en vulling over had maakte ik een minitaartje in een tartelettevormpje. Om te proeven, want ik moest toch weten wat ik meegaf, hihi. Heerlijk!

img_0940

Dit recept vond ik op de site van Rutger Bakt, een geweldige baksite met recepten die altijd kloppen!

 

Geef een reactie

