Say cheese tegen taart!

Cheesecake, käsekuchen, kwarktaart, monchoutaart… Eigenlijk zijn er vele namen en nog veel meer recepten voor een taart met heel jonge kaas als een van de belangrijkste ingrediënten. Bij mijn ouders thuis wordt nog steeds regelmatig de klassieke no-bake monchoutaart gemaakt, met een bodem van koekjes en kersenvlaaivulling bovenop. Mijn broer woont in Duitsland en zijn vrouw maakt geweldige käsekuchen, uit een pakje dat in Nederland helaas niet verkrijgbaar is. Tijd voor mijn persoonlijke versie dus!

Afgelopen maand mocht ik meedoen met een bloginsidersactie. Zulke acties worden regelmatig gehouden door bekende foodbloggers in samenwerking met bekende merken. Als je je opgeeft, krijg je een pakketje met het product toegestuurd en mag je daarmee wat lekkers maken. Ook plaats je foto’s op sociale media kanalen, in mijn geval Facebook, om de naamsbekendheid te vergroten. Uit de foto’s en recepten wordt vaak ook nog een winnaar gekozen.

Toevallig had ik op Pinterest al best veel recepten voor cheesecake opgeslagen, dus ik had wel zin om de uitdaging aan te gaan. De foodblog waarvoor ik mocht gaan bakken is http://www.zoetrecepten.nl, waar ik regelmatig op rondneus voor inspiratie en recepten. Philadelphia was het bekende merk waarmee ik aan de bak mocht.De eerste opdracht was simpel; maak een foto van de inhoud van de verrassingsbox.

IMG_1090

In het pakket zaten natuurlijk twee pakjes Philadelphia naturel, keurig verpakt in een koeltasje, een pak Bastognekoeken en een leuke plank. Er zat ook een receptenboekje bij, maar daar heb ik niet echt wat mee gedaan. Wat mij meteen opviel, was dat ik voor de meeste cheesecake recepten meer roomkaas nodig had, maar dat mocht de pret niet drukken.

De eerste taart die ik maakte was een cheesecake met witte chocolade en frambozensaus. Het patroon bovenop had ik gezien op Pinterest en dat was een stuk simpeler dan ik dacht. Je druppelt de saus in cirkels bovenop het cheesecakebeslag en gaat er dan voorzichtig met een satéprikker doorheen in tegengestelde richtingen. Zo krijg je die schattige hartjes. De druppels maakte ik met een rietje; wat saus opzuigen tot de helft, vinger tegen de bovenkant en dan langzaam loslaten voor mooie druppels.

IMG_1079

Wat een prachtig taartje toch? De smaak was heel neutraal, lekker smeuïg en heul machtig!

Natuurlijk had ik nu niet helemaal aan de opdracht voldaan, want de Bastogne koeken waren ongebruikt. Voor Lars verjaardag maakte ik dus nog een taart, met een bodem van Bastogne, citroencheesecake en bovenop een compote van bosbessen. Dit taartje vond ik zelf nog beter smaken. De bodem was heerlijk smeuïg, maar toch stevig en de citroensmaak maakte het nog lekkerder.

IMG_1102

Deze taart heeft alleen een bodem van koek, dus hij is lekker bruin gebakken aan de zijkant. Ik vind dat iets minder mooi, maar wel erg lekker.

Mocht je aan de bak willen, laat me gerust weten of je een recept nodig hebt. Ik bak de taarten met liefde nog een keer voor een recept met stap-voor-stap foto’s, hihi. Misschien dat ik dan ook nog wel een stukje overhoud zodat je vast kan proeven!

Geef een reactie

