Groene vingers

Hoewel ik erg van gezelligheid houd, ontbreken planten bij ons in huis. De vis heeft een waterplant en er staan regelmatig bloemen op de kast, maar echte planten? Nee. Ons huis is best licht, maar we hebben voor de ramen geen vensterbanken en kasten, waardoor de planten eigenlijk altijd te donker staan. Persoonlijk had ik dus nooit zo’n vertrouwen in mijn tuinierkunsten, totdat Albert Heijn met de moestuintjes kwam.

In tegenstelling tot veel mensen die ik spreek, komen hier elk jaar zeker 90 % van de zaadjes uit en geeft ook zeker 70 % van de plantjes uiteindelijk aanleiding tot het oogsten van groenten. De tomaat spant de kroon, die groeit bij ons altijd heel erg goed en draagt veel vruchten. Aan de pompoen kwam vorig jaar geen vrucht, maar wel prachtige bloemen. En eigenlijk doe ik helemaal niets bijzonders, haha. Ik plant de zaadjes, geef water en zet de potjes warm voor het raam, in een soort bak met doorzichtige deksel.

IMG_1156

Als ze groot genoeg zijn verpot ik ze in yoghurtbekers of kwarkpotten, tot het buiten warm genoeg is. Dan gaan ze in de ‘volle’ moestuingrond.

Tot mijn enorme ergernis kreeg ik wel ieder jaar te maken met slakken en katten, waardoor ik als een kloek over mijn plantjes waakte. Ook heel koude nachten waren een bedreiging voor de minigroentes. Gek toch eigenlijk, hoe je zoveel moeite doet voor zelf opgekweekte plantjes, terwijl het opschietende onkruid door mij zonder pardon uit de grond gerukt wordt. Als de sla wat te dicht op elkaar groeit, moet er af en toe eentje uitgetrokken worden om plaats te maken, maar dat doet echt een beetje pijn…

Op de slakken heb ik iets gevonden. Na jaren goede dienst hebben we de inmiddels vermolmde vierkante meter tuin de deur uit gedaan.

IMG_1291

In plaats daarvan kwam deze moestuinbak die drie grote voordelen heeft. De deksel zorgt voor warmte in de koude eerste weken, als een soort kas. Ook hebben de slakken geen kans om binnen te sluipen en de bak is zo hoog, dat ik niet steeds op mijn knieën hoef. Hij is wel iets kleiner, dus er kan minder in. Dat vraagt om keuzes. Bij ons geen bietjes, wel veel sla!

IMG_1292
3 weken geleden: het peultje groeit het hardst, de cherrytomaat is een zorgenkindje met deze kou!
IMG_1301
2 weken geleden: Kijk die radijsjes eens groeien!

IMG_1302

Naast de moestuin staan de potten voor de plantjes die wel buiten de bak kunnen of moeten. Linksvoor goudsbloem, rechts de zonnebloem en in die enorme pot komt dit jaar misschien eindelijk pompoen! Daar moet je echt nog wel heel veel geduld voor hebben, net als voor de tomaatjes. Vorig jaar hebben we die pas in augustus geoogst!

Maar de eerste oogst is inmiddels al binnen. Tuinkers, lekker op een eitje, spinazie, rucola en radijsjes. En natuurlijk is het allemaal niet veel, maar wat is het leuk om uit eigen moestuin te kunnen eten!

Nu de deksel bijna niet meer sluit vanwege het peultje en dus meestal naast de tuin staat gaat het groeien nog veel sneller. Ik ben benieuwd naar de volgende oogst!

Geef een reactie

